Uitstelgedrag aanpakken

Uitstelgedrag aanpakken

Uitstellen, wie doet het niet? Van kleine klusjes tot grote beslissingen duwen we dagen, weken, maanden en soms jaren voor ons uit. De kans is groot dat je net als iedereen genoeg voorbeelden weet te verzinnen van projecten waar je aan begonnen met. Maar helaas niet afgemaakt hebt. Sterker nog, misschien heb je alle voorbereiding gedaan, maar weet je jezelf er gewoon niet toe te zetten er aan te beginnen.

Hieronder vind je een samenvatting van het advies van Jordan Peterson over het aanpakken van uitstelgedrag. Jordan Peterson is een Canadees klinisch psycholoog die bekend is geworden door zijn boek 12 rules for life.

NIet langer uitstellen? Begin klein!

Is er iets mis met je? Misschien wel. Aangezien er met iedereen wel iets mis is. Maar laten we er van uit gaan dat het probleem relatief simpel is, voordat we de aanname doen dat je niet te redden valt.

Als je opmerkt dat je iets niet doet, is het vooruitzicht wellicht te ontmoedigend. Of misschien ontbreekt het je aan de discipline. Of misschien beide. Misschien wil je niet vooruit? Ieder van die dingen kan waar zijn.

Maar het eerste waar je je bewust van moet zijn is dat je iets uitstelt. Dus waarschijnlijk pak je het niet goed aan. Dat is per definitie waar. Als je iets probeert te doen en je stelt het uit, dan pak je het niet goed aan.

Nu kan je jezelf met een stok achterna zitten totdat je het doet. Of je kan iemand anders inhuren om het te doen. Bij wijze van spreken. Of letterlijk zelfs. Maar beter is het om te beginnen met een kleiner doel. 

Tip tegen uitstelgedrag

Tip tegen uitstelgedrag op een rijtje

Het beste alternatief om uitstellen tegen te gaan, is om je doel bij te stellen. Blijkbaar is het doel te moeilijk. Ga op de rand van je bed zitten en stel jezelf de vraag, “Is er een stap richting dit doel die ik bereid ben te zetten?” Denk klein.

Als voorbeeld nemen we een opdracht die je voor werk of school moet doen, maar waar je niet aan weet te beginnen. Laten we dat eens opknippen in kleine stappen.

  1. Eerst je computer aanzetten.
  2. Dan in je email inloggen
  3. Dan op zoek naar de opdracht.
  4. Dan de opdracht lezen.
  5. Dan een eerste schets samenstellen.
  6. Dan daadwerkelijk de opdracht doen.

Stel jezelf bij ieder van deze stappen de vraag of je bereid bent die te doen.

Zodra je weerstand voelt bij één van deze stappen en deze als te veel voelt, kan je je slecht gaan voelen over het niet voltooien van de opdracht. Dat is geen goed idee. Handiger is het om jezelf beleefd te vragen wat je bereid bent te doen.

Je kan ontdekken dat je bereid bent nog een stapje verder te gaan. Dat is een grote prestatie. Het betekent dat je nog een deel van je weerstand overwonnen hebt.

Onderhandel met jezelf om uitstellen te voorkomen

Wanneer je merkt dat je iets uitstelt waarvan je weet dat je het zou moeten doen, stel je jezelf de vraag wat je bereid bent te doen. 

Net zoals je iemand waar je om geeft de vraag zou stellen. Wat is het dat je bereid bent te doen? Het hoeft geen enorme stap te zijn. Ook kleine stappen zijn een vorm van succesvol onderhandelen met jezelf. Je bent niet je eigen slaaf, noch je eigen tiran. Je moet met jezelf om leren gaan, met jezelf leren onderhandelen. Net zoals je met een andere persoon zou onderhandelen.

Dat betekent dat je je eigen koppigheid en onnozelheid moet accepteren en dan vragen wat je bereid zou zijn te doen om nog een stap vooruit te zetten. Als je dat dagelijks probeert, of om de dag, of om de week, kom je vooruit. En hoe vaker je dit doet hoe meer de voordelen hiervan optellen.

Wanneer je een doel niet bereikt, mik dan lager. Zorg dat je dichter bij het doel begint. Totdat je het doel kan bereiken met minimale moeite. En zie dat dus als je beginpunt.

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=c-kWEDr6VS0

Geef een reactie


zeven − = 3